Conceptstore Hoge Ramen maakt het leven leuker

 Hoge_Ramen_Kristianne


Ik kom al zo’n 25 jaar op de Trade Mart”

Gevestigd in hartje Deventer en groot in haar soort: Hoge Ramen heeft het letterlijk allemaal. Van een ruimte die bestaat uit maar liefst vier historische panden, waarvan drie met elkaar verbonden zijn, tot een assortiment waarin je van alles kunt vinden. Eigenaresse Kristianne Dijkstra noemt het: “Dingen die het leven leuker maken. Cadeaus voor jezelf en voor anderen”. Een mooie gedachte vonden wij. De redactie van Trade Mart vroeg Kristianne het hemd van het lijf.

Kunt u iets vertellen over Hoge Ramen?
“Mijn moeder begon in 1980 met antiek in een pandje, maar het was eigenlijk direct al een combinatie van oud en nieuw. Een antiek glaasje van de rommelmarkt met een mooi nieuw karafje erbij. In die tijd was zo’n combinatie al best bijzonder. M’n moeder had er veel verstand van, want ze had lang als antiquair gewerkt.
Toen er een pand naast de winkel vrijkwam, was dat een gouden kans voor ons. We namen het erbij en naast antiek en accessoires begonnen we toen ook design te verkopen. Het resultaat was een bonte mix met van alles. Daarna kwamen er nog twee panden erbij en zo zijn we gegroeid naar ons huidige assortiment. Van kitch tot design, keuken, meubels, badkamer, cadeau, boeken, kleding, kinderspeelgoed, woonaccessoires en nog veel meer”.

Waar haalde u al deze spullen voor het assortiment vandaan?
“Ze kwamen van overal. Qua inkoop was het een leuke tijd. Je had de Trade Mart, maar voor de rest moest je zelf de hort op. Er waren veel bedrijven die met hun producten door heel Nederland gingen. Jongens die teak spullen verkochten, en zelfs naar Indonesië gingen om het vervolgens met containers naar Nederland te brengen. Toentertijd hadden we ook een meubelgedeelte, dus ging je met de auto naar de jongens toe en zocht je uit wat je wilde hebben”. 

Hoe bepaalt u wat er allemaal in de winkel komt?
“Alles wat in de winkel staat moet ik zelf leuk vinden. Het heeft ook met intuïtie te maken. Het team draagt best wel veel bij van ‘dit en dit is leuk’. De wat jongere collega’s kijken bijvoorbeeld veel op Instagram en ik ben dan het filter. Aanvoelen wat erbij past.
Soms koop je in, omdat het een beeld met elkaar moet vormen. Dat is vaak het geval bij woningstyling. Wat ik en het team ook erg leuk vinden zijn producten van de wat kleinere bedrijfjes. Jonge mensen die zelf dingen maken of in aanraking komen met leuke producten door te reizen. Achter zo’n product zit vaak een mooi verhaal en dat vinden wij allemaal erg leuk. We zijn er eigenlijk altijd mee bezig. De winkel is groot, dus we kunnen niet elke klant ‘vangen’. Op de webshop proberen we daarom bij de producten met een leuk verhaal, een achtergrond stukje erbij te zetten”.

U had het daarstraks over de Trade Mart. Hoe lang is dat geleden?
“Ik bezoek de beurs al vanaf ik in de winkel zit. Dat is al zo’n 20 tot 25 jaar”. 

Doet u er nog steeds uw inkopen?
“Ja, ik loop het hele traject af als ik er ben. Aangezien we echt van alles hebben in de winkel, kunnen we terecht op alle etages. Zo staat er bij speelgoed veel leuks om naar te kijken, maar ook bij een Kitchen Trend Products die een grote stand hebben en waar je lekker kunt rondneuzen. Ik vind dat ze mooie dingen maken. Bij Harlekleijn kom ik ook graag. Op Trade Mart kun je hun hele collectie zien, wat fijn is. Maar bijvoorbeeld ook bij Kikkerkand”.

Dat zijn er een aantal. Hoeveel merken heeft Hoge Ramen ongeveer?
“We vragen het weleens aan elkaar en zeggen dan: een paar 100. Zo’n aantal zal het in de basis wel zijn, producten waar je echt mee werkt en dan heb je er nog een paar subdingetjes erbij. Het is echt moeilijk te zeggen, vooral omdat ik niet geautomatiseerd ben. Een kaartenmolen heeft zo al tien, dus misschien zullen het er veel meer zijn”. 

Hoge_Ramen_winkel

Is geautomatiseerd zijn niet veel gemakkelijker?
“Daar gaan we wel naartoe. Je merkt dat je het anders niet gaat redden met de webshop; een steeds belangrijker onderdeel van de winkel”.

Bezoekt u weleens buitenlandse beurzen?
“Dat nemen we ons met het team wel voor, maar in de praktijk komt het er vaak niet van. We hebben er weinig tijd voor en alles bezoeken wordt bijna een fulltime job. En dan is het de vraag wat je eruit haalt. We zijn een keer naar Parijs geweest, maar alles wat we leuk vonden hadden we eigenlijk al. In Nederland zijn er al zoveel leuke beurzen en krijg je genoeg inspiratie”.

Over inspiratie gesproken, ik zie dat de etalages een bepaalt thema hebben. Hoe bedenkt u zo’n thema?
“Dat kan naar aanleiding door van alles zijn: een speciale gelegenheid zoals Vaderdag, als iemand geslaagd is, maar ook bijvoorbeeld met schoonmaken; de ramen gaan open, iedereen weer lekker met de bezem door het huis. Als er nieuwe producten binnenkomen en we dat graag willen laten zien, kunnen we daaromheen ook een thema bouwen”.

Tot slot, wat is uw favoriete product uit de winkel?
“Ik vind heel veel leuk, bijvoorbeeld Mepal. Naar mijn idee een onderschat bedrijf. Ze maken fantastisch leuke producten, produceren in Nederland en het is een enorm sociaal bedrijf. Het siert ze dat ze erg bescheiden zijn”.

 

Trade mart bezoeken

Ook een bezoek brengen aan de inkoopdagen of de beurzen van Trade Mart? Klik hier en vraag jouw gratis e-ticket aan.